dimarts, 29 de juny del 2010

JOVES QUE ES FAN GRANS I GRANS QUE SÓN JOVES


Aquests darrers dies he pogut assistir en directe a dos actes molt emotius. Vaig ser present, una estona, a la festa de fi de curs de la Escola Joan Perucho. Sempre és emocionant veure l'actuació de la pinya d'amistad que formen els alumnes de 6è. Són els seus últims minuts al centre. I es normal veure escapar-se alguna llàgrima en pensar que es diu adéu a l'espai on han conviscut experiènces que els marcaran tota la vida.
A tots i a totes els desitjo que la nova vida a l'Institut els hi sigui profitosa.





Un altre acte al que assisteixo de manera repetida cada any a finals de juny és l'aniversari de la Societat d'Avis Les Peces-Albinyana. Enguany vam celebrar el 22è any de vida de l'entitat. Recordo els inicis de l'entitat, els presidents que ja no resten entre nosaltres: el LLuís Lloret, el Josep Ribas (Pepu) o el Tomàs Lahoz.

En cada ocasió, la junta prepara un record a un soci veterà de l'entitat tant de les Peces com d'Albinyana. Enguany el reconeixement va ser per la Dolors Nin d'Albinyana i la Maria Güixens de les Peces.

En les quatre paraules que els hi vaig adreçar em va sembla adient destacar, que en un temps on sembla que les referències siguin els jugadors de futbol, les estrelles del cinema o de la televisió, el fet de tenir al costat uns autèntics herois anònims. La gent gran ha construït els fonaments de la nostra societat gràcies al treball de sol a sol i a pic i pala. I per aixó els hi agraeixo, cada any, la generositat cap als seus fills i néts.

dijous, 17 de juny del 2010

ALBINYANA DONARÀ SORT A ALGÚ



Aquest és la imatge que surt a tots els bitllets de la Loteria Nacional del proper 15 de juliol.

A tot l'estat espanyol descobriran, qui compri un dècim, el nostre poble. Es tracta d'una iniciativa enmarcada dins els actes del mil·lenari del primer document escrit de la població, que serveix, a la vegada per promocionar el municipi.

dimarts, 8 de juny del 2010

ENDEUTAMENT RAONABLE



Les dades d'endeutament dels municipis del Baix Penedès han estat notícia les darreres setmanes. En ella es constata el nivell d'endeutament per municipi i per habitant en relació al padró de cada municipi el primer de gener d'enguany.

La relació és aclaridora. La zona costanera és la més endeutada. I dels municipis de l'interior hi ha diferències importants. Des de Bonastre que no ha demanat cap crèdit fins a Santa Oliva que té una deuta de més de 4 milions d'euros.

A nivell comparatiu, el nostre municipi amb 441 euros/habitant és troba en una posició tranquil·la, força per sota de la mitjana comarcal, amb un deute/habitant de 441 €. Estem lluny de tots els municipis amb alcaldia socialista de la comarca: Calafell amb 1868 €/habitant, Cunit amb 1754 €, Santa Oliva amb 1.297 € i el Montmell amb 565 €/habitant. També el Vendrell, L'Arboç, La Bisbal i Masllorenç es troben per sobre del nostre municipi.

L'endeutament municipal és conseqüència de l'acció feta per tal de disposar d'equipaments públics i instal·lacions. Per fer front a les aportacions municipals, que complementen les subvencions i ajuts obtinguts, s'ha optat per aportacions via crèdit.

La prudència en la gestió feta fins avui, ens ha de permetre disposar d'un marge d'actuació que no esdevindrà una càrrega excessiva pel futur.

dilluns, 31 de maig del 2010

BUSCANT LA HISTÒRIA VISUAL DEL NOSTRE POBLE



Una de les iniciatives destinades a celebrar el mil·lenari del nostre poble es l'edició d'un llibre de fotografies i el muntatge d'una exposició amb imatges d'uns mateixos indrets del terme municipal abans i ara.

Es un projecte interessant per veure l'evolució del nostre entorn. Les entitats locals s'hi han involucrat en la recerca del material documental que ha de permetre l'edició d'aquesta història visual.

La Societat d'Albinyana, per facilitar la recollida i fer més àgil el préstec de fotografies durant tots els diumenges del mes de juny posa a disposició del veïnat un servei d'escàner al local social. Així tothom que vulgui de 12 del migdia a dues de la tarda podrà portar fotos antigues en format paper i, una vegada escanejades, les podrà tornar a pendre cap a casa.

L'exposició prevista per a la propera tardos es vol fer itinerant per tots els nuclis de població.

Ja ho sabeu, doncs. Sí teniu una foto polsosa i esgrogueida, en blanc i negre o color, de fa uns quants anys, animeu-vos a que formi part de la història local. Convé tenir sempre present que "qui perd els origens perd la identitat"

dimecres, 19 de maig del 2010

EL CIVISME SALVARÀ EL PARC?


Fa unes setmanes, des de l'ajuntament s'han impulsat els treballs de remodelació de la Plaça Sant Antoni del nucli antic del nostre poble. L’actuació ha consistit en canviar tots els gronxadors i tobogans per adaptar-los a la normativa vigent. També s’ha col·locat un paviment continu de cautxu per tal d’amortir els impactes dels infants en cas de caiguda. En tot l’espai de joc, s’hi ha posat una tanca per garantir la seguretat. Tanmateix s'han substituït els fanals de la plaça per tal d’evitar la contaminació llumínica i per fomentar l’estalvi energètic.

Les obres, amb un cost de prop de trenta mil euros, han estat finançades en un 90% per dos programes de la Diputació de Tarragona, el PEIM, Pla especial d’inversions i manteniment, i també per el programa d’ajuts de parcs infantils. La resta ha estat aportació municipal.

Fins aquí tot molt bonic. Però la reflexió que em faig és: hi haurà el civisme necessari per entendre que cal conservar el que és de tothom o o bé s'imposarà la bretolada habitual que farà que d'aquí poc temps en aquest espai sembli que hi hagués passat Atila i una banda de bàrbars.
Avui vivim encerclats per massa gent que entén que l'espai públic és un lloc a destruir. Sense entendre que cada paperera, banc o fanal que pinten, cremen o esbotzen és una mostra evident que a vegades l'evolució de la nostra espècie fa el mateix camí que els crancs.

quim

dilluns, 10 de maig del 2010

LA INFORMACIÓ MUNICIPAL EN UN PLIS-PLAS


Hi ha veïns que a vegades es queixen de que no els hi arriba la informació sobre diferents actes que es fan al municipi.
Ara hi haurà la oportunitat de conèixer el bategar del poble via sms o e-mail.
Tothom que ho vulgui, prèvia petició, podrà rebre les informacions que genera l' Ajuntament via SMS al telèfon mòbil o per e-mail a l'adreça de correu electrònic. El cost del servei és totalment gratuït.

Entre les trameses que s'enviaran hi haurà les convocatòries de temes culturals, les ofertes de treball, els terminis de pagament dels tributs, la programació de festes o els calendaris per a matriculacions o per demanar subvencions, entre d'altres.

Aquest sistema s'engegarà a partir del proper mes de juny. Ara, tindrem doncs, la casa de la vila a un clik.

diumenge, 2 de maig del 2010

LA CAMINADA CONSOLIDADA DE CADA 1R DE MAIG





Fa sis anys, que cada 1r de maig, al matí participo en una caminada popular per camins del nostre municipi.
Ahir vam tornar a fer un recorregut, d'uns tretze quilòmetres, per camins que ens van conduir a tots els nuclis de població del terme municipal albinyanenc. Com sempre es una forma sana de fer convivència, de conèixer la història, de xerrar, de disfrutar de l'entorn.
Vam esmorzar al Centre Cívic de Bonaterra. I vam acabar just on encentem la jornada. A l'esplanada de davant de la Cooperatíva d'ALbinyana.
El dia va acompanyar, sense fred ni massa calor. Només quatre gotes mal comptades ens van fer mirar el cel.
Ahir molts ja comentaven la propera caminada. Serà la que organtitza la Societat albinyanenca a l'estiu i que es nocturna.

quim